BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Biserica Buna Vestire
Considerente istorice
Prin construcția acestei biserici,
ieromonahul Mănăstirii Tismana NICODIM (egumen între 1713.06.29-1720.10.28)
repară o mare nedreptate făcută satului Tismana, a cărui tradiție religioasă
fusese uitată, de vreme ce mănăstirea captase întreaga atenție credincioșilor
de aici și până la Dunăre.
Marele sprijin de care se bucurase
Mănăstirea Tismana, din partea voievozilor Basarabi, diminuase, în timp,
aproape complet importanța satului Tismana în viața religioasă a zonei.
Basarabii își aduseseră ruda sa, Cuviosul Nicodim, care construise mănăstirea
iar acesta, îi impusese reguli însușite la Muntele Athos. Influența grecească
și chiar și cea sârbească, se simțeau bine la Mănăstirea Tismana iar elementul
autohton, tradițional, fusese copleșit.
Nicodim Runcanu (egumen al mănăstirii între
1713.06.29-1720.10.28, originar din Runcu Gorjului) și Nicodim Curpeneanu
(egumen între 1726.12.09-1731.01.01) au fost primii egumeni ai Mănăstirii
Tismana, adevărați patrioți, care au inițiat o mișcare de reabilitare a vechii
tradiții religioase a poporului român, construind în satul Tismana, biserica
Bunei Vestiri iar pe dealul Cioclovina, biserica Schitului Cioclovina de jos,
cu hramul Sfinții Voievozi.
Le urmează arhimandritul Partenie, care după ce-și
petrecuse la mănăstire 44 ani din viață și egumenise opt ani, în al nouălea an,
în 1935, începe construcția bisericii Izvorul Tămăduirii din noul centru al
Tismanei. La 1 octombrie 1836, el se face schimnic, primind numele de Pimen.
Roadele muncii sale fuseseră extraordinare și de multe ori, locuințele lui erau
schiturile din dealurile de la Eroni. Își dedicase viața, pentru a lucra așa
cum lucrau pe dealurile din jur țăranii români, iar la plecarea sa ca schimnic,
lasă mănăstirii via din dealul Eroni, casă, pivniță, cramă, pometuri de
pruni, adică tot ce realizase mai bun în viață.
În vârful acestei mișcări de încurajare a elementului
autohton, se situează de departe egumenul Dionisie LUPU care chiar în primul an
ca egumen, 1807, ajută la construcția bisericii din satul Pocruia.
Tot atât de mare patriot ca și Tudor Vladimirescu, pe
atunci numit Theodor vel sluger, Dionisie Lupu este remarcat prin mișcarea sa
de punere în valoare a tradițiilor religioase specific românești și devine
astfel, mitropolitul Țării Românești. Putem spune că dacă acum avem o Biserică
Ortodoxă Românească cu un puternic specific național, aceasta se datorează
egumenilor patrioți de la Mănăstirea Tismana.
Nu putem ști exact dacă Nicodim Runcanu remarcase faptul
că satul Tismana, făcea parte acele vechi sate creștinate cu mult înainte de
venirea lui Nicodim. Putem bănui că da, deși abia acum avem dovada clară a
acestui fapt, prin descoperirea recentă a unei cruci săpate în piatră. Piatra
fusese răsturnată, nu știm de cine și de ce, iar semnul crucii rămăsese secole
sub pământ. Ceea ce este însă evident, este că Nicodim Runcanu sesizase corect
faptul că satul Tismana avea o bogată conștiință religioasă iar aceasta era
formată tradițional, în care elementul autohton era prioritar. Ea venea din
adâncurile istoriei și nu se formase în vremea Cuviosului Nicodim ci doar se
cizelase într-un sincretism spontan.
Sâmbăta
Morților
Femei
așteptând începerea slujbei la Biserica Buna Vestire
Așezare. Dezvoltarea satelor în
jur.
Biserica Bunei Vestiri este așezată la
nordul localității Tismana de astăzi, puțin înainte de a intra în defileul Văii
Tismanei, mai în vale de locul numit Rușeață. În vechime aici era partea
rușească a satului Tismana, fapt confirmat de Dan Vodă prin hrisovul său din 3 octombrie 1385 prin care dăruia
mănăstirii Tismana i Tismenî po o(d)voiu stranu (v)elico vî ligaceșco i
rușeșco
= și Tismenii pe amândouă ținuturile cât sunt de mari în Ligăcea și
Rușeață.
Facem mențiunea, ca localnici și cunoscători ai locurilor,
că aceasta trebuie să fie traducerea exactă a actului, iar traducerea dată de
Al. Ștefulescu și Tismana pe amândouă părțile cât a fost ligășească și
rușească este un pic mai confuză. Dan Vodă nu dăruia numai satele de pe cele
două părți ale râului Tismana ci întregul lor ținut (stranu) aceasta însemnând
dealurile Gorgan, Eroni precum și pădurea Șerșori.
Locul unde este așezată acum biserica se găsea la vechi
intersecții de drumuri:
-
Valea Tismanei Rușeață
Șerșori Vișa Vânăta
-
Rușeață Șerșori
Comoară Nereaz (cu bifurcație în Șerșori spre Eroni)
-
Eroni Rușeață Ligăcea
(pe vechiul drum de sub coastă, pe marginea Gorganului) Pocruia Isvarna
Costeni Padeș (drumul lui Tudor Vladimirescu)
Un alt motiv pentru construcția bisericii, este faptul că
locuitorii vechii așezări tracice din Rușeață se înmulțiseră și își
construiseră noile case la drum, adică pe marginea șoselei ce duce spre
Mănăstirea Tismana, tot așa cum mai târziu unii locuitori mai înstăriți, își
vor construi case spre luncă.
Spre luncă, se va construi în timp, un nou sat, mahalaua
Prundu și era denumit așa după ce se mai construise o mahala, adică un sat
aparte, ai cărui locuitori, țigani, fuseseră robi ai mănăstirii. Aceștia lățiseră
satul Ligăcea format din câteva case peste apă, adică peste râu de Rușeață,
și cu timpul, acestea vor fi asimilate mahalalei vechilor robi, dezrobiți de
Bibescu Vodă în 1844. La 1847, dezrobirea se făcea deja fără despăgubire și
procesul se încheie, țiganii intrând într-o etapă de emancipare. Asimilarea în
rândul românilor, prin căsătorii mixte, este un fenomen în zilele de astăzi
foarte normal.
Pomelnicul. Ctitorii.
Pomelnicul bisericii ne arată că pe
când era egumen la mănăstire NICODIM Runcanu (între 1713 iunie 29 și 1720
octombrie 28) în zilele sfinției sale, s-a zidit această biserică. Egumenul
Nicodim Curpeneanu (egumen între 1726.12.09-1731.01.01) fiind pe vremea
părintelui Nicodim din Runc, ispravnic și totodată proegumenul Runcanu(lui).
Și amândoi o am zidit și unde se
cinstește hramul Bunei Vestiri a Născătoarei de Dumnezeu și pururea Fecioara
Maria. (Imaginea de mai jos)
Imaginea nu este originalul ci o reproducere, în care
scrierea chirilică a originalului, a fost înlocuită cu o scriere bisericească
din timpurile recente, respectându-se totuși, ortografia pictorului.
Ctitorii:
- Jupân Constandin căpriț ot Tismana au
murit în Craiova zugrăvindu-se biserica
-
Nicodim eromonah au zidit.
-
Acest log(o)f(ăt) Dumitru au fost purtători de
grije.
-
Maria soția.
În stânga intrării:
-
Jupân Pavel Purcariu ot Craiova, întâi ctitor.
-
Jupâneasa (numele lipsește)
-
Theodorache sîn Pavel.
Pe tâmplă se citește:
UCadese a ști că această tâmplă sau făcut cu cheltuiala
dumnealor
acestor titori Savastian
erishimonaf Ioan erimonaf (șters) Dumitru logof. Tudor logof.
1814 Aprilie 3
Pe clopot:
Anul Domnului 1793
(După Al. Ștefulescu
Gorjul istoric și pitoresc, Tipografia N.D. Miloșescu, 1904, paginile 280
pomelnicul și 281 ctitorii)
Să remarcăm și menționarea
lui Tudor Vladimirescu ca logofăt. El este menționat și la biserica de la
Pocruia, construită de egumenul mănăstirii Dionisie Lupu la 1807. Dionisie
Lupu, așa cum am mai menționat, va deveni mitropolit al Țării Românești.
Nu numai Mănăstirea Tismana are importanță pentru istoria
noastră ci, așa cum se constată, și bisericile Tismanei.
***