BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink

 

 

Biserica Buna Vestire

 

Considerente istorice

 

          Prin construcția acestei biserici, ieromonahul Mănăstirii Tismana NICODIM (egumen între 1713.06.29-1720.10.28) repară o mare nedreptate făcută satului Tismana, a cărui tradiție religioasă fusese uitată, de vreme ce mănăstirea captase întreaga atenție credincioșilor de aici și până la Dunăre.

          Marele sprijin de care se bucurase Mănăstirea Tismana, din partea voievozilor Basarabi, diminuase, în timp, aproape complet importanța satului Tismana în viața religioasă a zonei. Basarabii își aduseseră ruda sa, Cuviosul Nicodim, care construise mănăstirea iar acesta, îi impusese reguli însușite la Muntele Athos. Influența grecească și chiar și cea sârbească, se simțeau bine la Mănăstirea Tismana iar elementul autohton, tradițional,  fusese copleșit.

          Nicodim Runcanu  (egumen al mănăstirii între 1713.06.29-1720.10.28, originar din Runcu Gorjului) și Nicodim Curpeneanu (egumen între 1726.12.09-1731.01.01) au fost primii egumeni ai Mănăstirii Tismana, adevărați patrioți, care au inițiat o mișcare de reabilitare a vechii tradiții religioase a poporului român, construind în satul Tismana, biserica „Bunei Vestiri” iar pe dealul Cioclovina, biserica Schitului Cioclovina de jos, cu hramul Sfinții Voievozi.

Le urmează arhimandritul Partenie, care după ce-și petrecuse la mănăstire 44 ani din viață și egumenise opt ani, în al nouălea an, în 1935, începe construcția bisericii „Izvorul Tămăduirii” din noul centru al Tismanei. La 1 octombrie 1836, el se face schimnic, primind numele de Pimen. Roadele muncii sale fuseseră extraordinare și de multe ori, locuințele lui erau schiturile din dealurile de la Eroni. Își dedicase viața, pentru a lucra așa cum lucrau pe dealurile din jur țăranii români, iar la plecarea sa ca schimnic, lasă mănăstirii via din dealul Eroni, casă, pivniță, cramă, „pometuri de pruni”, adică tot ce realizase mai bun în viață.

În vârful acestei mișcări de încurajare a elementului autohton, se situează de departe egumenul Dionisie LUPU care chiar în primul an ca egumen, 1807, ajută la construcția bisericii din satul Pocruia.

Tot atât de mare patriot ca și Tudor Vladimirescu, pe atunci numit „Theodor vel sluger”, Dionisie Lupu este remarcat prin mișcarea sa de punere în valoare a tradițiilor religioase specific românești și devine astfel, mitropolitul Țării Românești. Putem spune că dacă acum avem o Biserică Ortodoxă Românească cu un puternic specific național, aceasta se datorează egumenilor patrioți de la Mănăstirea Tismana.

Nu putem ști exact dacă Nicodim Runcanu remarcase faptul că satul Tismana, făcea parte acele vechi sate creștinate cu mult înainte de venirea lui Nicodim. Putem bănui că da, deși abia acum avem dovada clară a acestui fapt, prin descoperirea recentă a unei cruci săpate în piatră. Piatra fusese răsturnată, nu știm de cine și de ce, iar semnul crucii rămăsese secole sub pământ. Ceea ce este însă evident, este că Nicodim Runcanu sesizase corect faptul că satul Tismana avea o bogată conștiință religioasă iar aceasta era formată tradițional, în care elementul autohton era prioritar. Ea venea din adâncurile istoriei și nu se formase în vremea Cuviosului Nicodim ci doar se cizelase într-un sincretism spontan.

 

Sâmbăta Morților

Femei așteptând începerea slujbei la Biserica Buna Vestire

 

Așezare. Dezvoltarea satelor în jur.

 

          Biserica Bunei Vestiri este așezată la nordul localității Tismana de astăzi, puțin înainte de a intra în defileul Văii Tismanei, mai în vale de locul numit Rușeață. În vechime aici era partea „rușeasc㔠a satului Tismana, fapt confirmat de  Dan Vodă prin hrisovul său din 3 octombrie 1385 prin care dăruia mănăstirii Tismana „i Tismenî po o(d)voiu stranu (v)elico vî ligaceșco i rușeșco…” = „și Tismenii pe amândouă ținuturile cât sunt de mari în Ligăcea și Rușeață”.

Facem mențiunea, ca localnici și cunoscători ai locurilor, că aceasta trebuie să fie traducerea exactă a actului, iar traducerea dată de Al. Ștefulescu „și Tismana pe amândouă părțile cât a fost ligășească și rușeasc㔠este un pic mai confuză. Dan Vodă nu dăruia numai satele de pe cele două părți ale râului Tismana ci întregul lor ținut (stranu) aceasta însemnând dealurile Gorgan, Eroni precum și pădurea Șerșori.

Locul unde este așezată acum biserica se găsea la vechi intersecții de drumuri:

-         Valea Tismanei – Rușeaț㠖 Șerșori – Vișa – Vânăta

-         Rușeaț㠖 Șerșori – Comoar㠖 Nereaz (cu bifurcație în Șerșori spre Eroni)

-         Eroni – Rușeaț㠖 Ligăcea (pe vechiul drum de „sub coastă”, pe marginea Gorganului) – Pocruia – Isvarna – Costeni – Padeș (drumul lui Tudor Vladimirescu)  

Un alt motiv pentru construcția bisericii, este faptul că locuitorii vechii așezări tracice din Rușeață se înmulțiseră și își construiseră noile case „la drum”, adică pe marginea șoselei ce duce spre Mănăstirea Tismana, tot așa cum mai târziu unii locuitori mai înstăriți, își vor construi case „spre luncă”.

Spre luncă, se va construi în timp, un nou sat, „mahalaua Prundu” și era denumit așa după ce se mai construise o „mahala”, adică un sat aparte, ai cărui locuitori, țigani, fuseseră robi ai mănăstirii. Aceștia lățiseră satul Ligăcea format din câteva case „peste apă”, adică peste râu de Rușeață, și cu timpul, acestea vor fi asimilate mahalalei vechilor robi, dezrobiți de Bibescu Vodă în 1844. La 1847, dezrobirea se făcea deja fără despăgubire și procesul se încheie, țiganii intrând într-o etapă de emancipare. Asimilarea în rândul românilor, prin căsătorii mixte, este un fenomen în zilele de astăzi foarte normal.

 

Pomelnicul. Ctitorii.

 

          Pomelnicul bisericii ne arată că pe când era egumen la mănăstire NICODIM Runcanu (între 1713 iunie 29 și 1720 octombrie 28) în zilele sfinției sale, s-a zidit această biserică. Egumenul Nicodim Curpeneanu (egumen între 1726.12.09-1731.01.01) fiind pe vremea părintelui Nicodim din Runc, ispravnic și totodat㠄proegumenul Runcanu(lui)”.

          Și amândoi „o am zidit” și unde se cinstește hramul Bunei Vestiri a Născătoarei de Dumnezeu și pururea Fecioara Maria. (Imaginea de mai jos)

Imaginea nu este originalul ci o reproducere, în care scrierea chirilică a originalului, a fost înlocuită cu o scriere bisericească din timpurile recente, respectându-se totuși, ortografia pictorului.

 

 

          Ctitorii:

-    Jupân Constandin căpriț ot Tismana au murit în Craiova zugrăvindu-se biserica

-         Nicodim eromonah au zidit.

-         Acest log(o)f(ăt) Dumitru au fost purtători de grije.

-         Maria soția.

În stânga intrării:

-         Jupân Pavel Purcariu ot Craiova, întâi ctitor.

-         Jupâneasa (numele lipsește)

-         Theodorache sîn Pavel.

Pe tâmplă se citește:

UCadese a ști că această tâmplă sau făcut cu cheltuiala dumnealor

acestor titori Savastian erishimonaf Ioan erimonaf (șters) Dumitru logof. Tudor logof.

1814 Aprilie 3

Pe clopot:

Anul Domnului 1793

(După Al. Ștefulescu – „Gorjul istoric și pitoresc”, Tipografia N.D. Miloșescu, 1904, paginile 280 pomelnicul și 281 ctitorii)

 

Să remarcăm și menționarea lui Tudor Vladimirescu ca logofăt. El este menționat și la biserica de la Pocruia, construită de egumenul mănăstirii Dionisie Lupu la 1807. Dionisie Lupu, așa cum am mai menționat, va deveni mitropolit al Țării Românești.

            Nu numai Mănăstirea Tismana are importanță pentru istoria noastră ci, așa cum se constată, și bisericile Tismanei. 

 

***